Matbloggstoppen

söndag 5 februari 2012

Mindre söta kakor



Min kompis Catherine drar alltid ner på sockermängden när hon bakar. Det gör inte jag om det inte är brownies. De tycker jag ofta är så söta att det riktigt gnislar i tänderna och det är inte gott. Så dessa kakor hoppas jag passar Catherine för de var inte så söta. Vi ska dit på lunch idag så jag tar med mig dessa. Receptet är från senaste numret av Hembakat. Gud vad jag älskar den tidningen. I början var jag lite fundersam om jag skulle unna mig prenumerationen av tidningen men det har jag inte ångrat en sekund.

100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 ägg
3/4 dl russin
50 g mörk choklad
3 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget.

Blanda i finhackade russin och choklad.

Blanda ner mjöl och bakpulver.

Klicka ut smeten med ett par teskedar på en plåt.

Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter.

4 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Hoppas hon gillar dem :)

    SvaraRadera
  2. Låter som ett riktigt trevligt recept! Jag brukar själv ösa i socker i det jag bakar - är det onyttigt så är det ;) Men ibland behövs det inte så mycket som man tror för att något ska bli försvinnande gott!

    SvaraRadera
  3. De var jättegoda - helt i min smak utan att få sockerchock! Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Hovkonditorn: Det gjorde hon!

    Alexandra: Håller med dig, ingen idé att göra kakor nyttiga!

    Catherine: Kul! Tack för i söndags, jättetrevligt!

    SvaraRadera