Matbloggstoppen

torsdag 17 maj 2012

Getostlasagne med ratatouille



Det finns så himla många goda vegetariska lasagner. Fler än köttlasagner vågar jag påstå. Detta baseras på min egen erfarenhet som köttätare. Tyckte inte att lasagne var något speciellt när jag åt kött men sedan jag har blivit vegetarian så älskar jag verkligen lasagne. Denna var mycket god. Så god smak av honung och getost. Taget från www.ica.se

16 lasagneplattor med spenat
1 dl riven parmesan

50 g smör
5 msk vetemjöl
1 l mjölk
250 g chévre
2 msk flytande honung

1 zucchini
1 aubergine
1 röd paprika
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
2 tsk timjan
2 tsk oregano
3 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 tsk socker
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

  1. Getostsås: Smält smöret i en kastrull och vispa i mjölet. Späd med mjölken, lite i taget under vispning. Låt såsen småkoka 3–4 minuter, rör då och då. Ta från värmen.
  2. Skär bort ev kant på osten. Bryt osten i bitar och vispa ner den i såsen så den smälter. Tillsätt honung samt salt och vitpeppar.
  3. Sätt ugnen på 200°C.
  4. Ratatouille: Skär zucchinin i 1/2 cm tjocka skivor och auberginen i 2 cm stora tärningar. Dela, kärna ur och skär paprikan i ca 2 cm stora bitar.
  5. Skala och finhacka rödlök och vitlök. Fräs i olja i en stor kastrull utan att det tar färg. Tillsätt grönsaker och örtkryddor.
  6. Fräs 4–5 minuter, tills grönsakerna fått lite färg. Rör i tomatpurén och låt den fräsa med ett par minuter.
  7. Häll i tomaterna. Låt småkoka utan lock till en tjock sås, ca 5 minuter. Tillsätt socker och krydda med salt och peppar.
  8. Smörj en ugnssäker form (ca 25 x 35 cm, för 6 port). Lägg 4 lasagneplattor (för 6 port) i bottnen. Lägg på lite getostsås och ratatouille. Lägg ytterligare ett lager och upprepa så det blir 4 lager lasagneplattor. Översta lagret ska vara getostsås.
  9. Strö över den rivna parmesanen. Grädda mitt i ugnen ca 40 minuter. Lägg på aluminiumfolie om det börjar bli bränt. Servera med sallad och garnera gärna med basilikablad.

4 kommentarer:

  1. En lasagne helt i min smak! Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Tack! Den var verkligen supergod.

    SvaraRadera
  3. Hoppas du har koll på löpen! Vilken parmesan har du användt? Jag har ännu inte hittat någon utan animalisk löpe nämligen, så tips är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har ingen koll på löpen.

      Jag blev vegetarian när jag bodde i England där alla ostar är väl utmärkta om de är vegetariska eller inte. Jag blev fullständigt chockad när jag flyttade tillbaka till Sverige och inser att de flesta ostarna inte verkar vara vegetariska. Jag valde då att bli vegan. De flesta i min omgivning tyckte då att detta med mat blev väldigt komplicerat. Jag valde då att gå tillbaka till att vara vegetarian, men att acceptera läget i Sverige och därför äta ost utan att reflektera över löpen. Synd tycker jag själv, helst skulle man ju vilja vara så "ren" vegetarian som möjligt. Vi behöver alla göra ställningstaganden. Jag har vegetariska kompisar som äter gelatin utan problem. Själv har jag inställningen att jag inte äter det i godis, men behöver jag äta medicin eller liknande så äter jag det.

      Så för att summera, nej jag har inga tips.

      Radera