Matbloggstoppen

måndag 7 maj 2012

Kolakakor med mjölkchoklad



Det här receptet vet jag inte var jag har fått tag i någonstans. Lite kul variation till de vanliga kolakakorna men kanske var ingefäran något onödig? Jag älskar ingefära, men är inte helt övertygad om dess existens i kakor...

100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
1 tsk bakpulver
1 tsk mald ingefära
2 dl mjöl
100 g mjölkchoklad


Sätt ugnen på 175 grader.

Dela smöret i små bitar och rör ihop med sockret tills det blir pösigt. Blanda i resten av ingredienserna och forma till en deg.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 3 bitar. Rulla ut varje del till en 40cm längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper på. Platta till längderna något.

Sätt in i mitten av ugnen och grädda 10-12min tills de blivit gyllenbruna

2 kommentarer:

  1. Kolakakor är så goda, knäckiga och sega!

    SvaraRadera
  2. Ja de var jättegoda men nästa gång låter jag nog ingefärna vara.

    SvaraRadera