Matbloggstoppen

onsdag 11 juli 2012

Kolakakor med daim


Maken (känns konstigt att han inte längre är min sambo!) gillar kolakakor så dessa testar jag för hans skull. Har ingen aning om var receptet kommer ifrån.


KOLAKAKOR
200 g smör
2,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
6 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 1/2 stor daim
Tillagning1. Sätt ugnen på 200°. Blanda samman alla ingredienser till en smidig deg. Dela degen i fyra lika stora bitar. Rulla ut varje bit till en ca 35 cm lång rulle. Lägg rullarna på en bakpappersklädd plåt. Platta till dem lätt med en gaffel.
2. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 minuter. Skär längderna när de fortfarande är varma i ca 2 cm breda, lite sneda, bitar.

4 kommentarer:

  1. Ja, daim passar bra i kolakakor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är riktigt gott! Inte så förtjust i det som godis, men i bakverk är det toppen!

      Radera
  2. Oh,jag är med maken här - kolakakor är riktigt gott! Kul med daim i också, det kan ju verkligen inte bli något annat än en hit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar också kolakakor! Fast maken är alldeles för inkörd på den småkakan, jag tycker det är kul att variera...

      Radera