Matbloggstoppen

lördag 19 januari 2013

Svamplasagne med tomat och mozzarella



En god lasagne där man slipper göra en vit sås och bränna den är något jag uppskattar. Speciellt om lasagnen blir god, vilket denna blev. Verkligen superlätt. Jag använde mig av 5 dl crème fraiche eftersom jag ändå köpte en stor burk. Receptet är taget från www.ica.se. Istället för frysta champinjoner så hade jag färska.
  • 400 g frysta, skivade champinjoner
  • 1 gul lök
  • 2 klyftor vitlök
  • 1/2 zucchini
  • 2 msk olivolja
  • 1 förp krossade tomater (à 400 g)
  • 1 tsk strösocker
  • 4 dlcrème fraiche
  • 2 förp mozzarella (à 200 g)
  • salt och peppar
  • 10 lasagneplattor
    1. Sätt ugnen på 225ºC.
    2. Lägg den frysta svampen i en stekpanna och koka bort all vätska. Ta upp svampen och lägg på en tallrik.
    3. Skala och skiva eller hacka lök och vitlök. Skiva zucchinin tunt. Fräs löken i olivoljan, tillsätt svamp och zucchini. Fräs någon minut och rör ner krossade tomater och socker. Låt det koka ihop ca 10 minuter.
    4. Koka upp crème fraichen. Skiva mozzarellan och rör ner hälften av den i crème fraichen och låt den smälta. Smaka av med salt och peppar.
    5. Lägg lite av tomatsåsen i botten på en ugnssäker form. Varva lasagneplattorna med tomat- och crème fraiche sås. Spara lite av den vita såsen och bred över. Lägg resten av mozzarellan på toppen.
    6. Sätt in mitt i ugnen ca 30 minuter.
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar