Matbloggstoppen

onsdag 24 april 2013

Chunkey chocolate cupcake med Nutellafrosting


Även detta recept är taget från denna blogg. Hon verkar inte uppdatera sin blogg längre, men det jag har tagit ifrån den har jag varit nöjd med. Dessa inga undantag!

225 g smör, rumstempererat
2 dl socker
2 dl farinsocker
3 ägg
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
100 g vit choklad
100 g mörk choklad

100 g philadelphiaost
200 g Nutella

Vispa ihop smör, socker och farinsocker. Vispa ner äggen, ett i taget. Rör ner mjölk. Blanda de torra ingredienserna väl och rör ner dem i smeten. Vänd ner den grovhackade chokladen.

Sätt ut muffinsformar i en muffinsplåt. Fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i 200 grader ca 20 minuter.

Blanda ihop Nutella och philadelphiaost tills krämen är helt slät. Bred på en rejäl matsked frosting på varje cupcake.

2 kommentarer:

  1. Nutella är inte vegetariskt? Innehåller vassle som är animaliskt. Gäller flesta chokladkakor osv

    SvaraRadera
  2. Jag har tidigare skrivit om detta med vegetariskt i bloggen. Jag var en mycket strikt vegetarian när jag bodde i England. För det var inga problem att vara det. Det finns massor av vegetariska ostar, maten är ordentligt uppmärkt om det är ok för vegetarianer eller inte. När jag sedan flyttade hem till Sverige blev jag helt chockad över hur svårt det var att vara "riktig" vegetarian. Var finns den vegetariska osten? Jag blev då vegan. Tyvärr reagerade min omgivning negativt på det, de flesta upplevde att samvaro (läs matlagning och liknande) blev mycket krångligt. Jag tog då ett aktivt beslut att strunta i till exempel löpe och gick tillbaka till att vara "vegetarian". Det jag dock undviker är gelatin. Vi bestämmer alla vara våra gränser ska gå, och egentligen kanske min blogg inte är helt vegetarisk. Jag äter dock inte kött, fisk eller skaldjur. Skulle jag bli sjuk och det är gelatin i medicinen äter jag det också.

    SvaraRadera