Matbloggstoppen

söndag 23 februari 2014

Äppelpannkaka


Barnen valde mat igår. Lillkillen ville ha äppelkaka, så vi enades om ugnspannkaka med äpplen. Tyvärr hade jag en kaka i ugnen när det var dags för kvällsmat så det fick bli amerikanska pannkakor med äpplen istället. Dottern tyckte inte de var goda alls, men det gjorde jag och sonen! Eftersom jag ville att det skulle gå snabbt satsade jag på stora fula pannkakor som jag skar upp istället. Receptet är taget från Matkoma.

  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 1 msk socker
  • 2 ½ dl mjölk
  • 1 st ägg
  • 2 st äpplen
  • kanel
  • smör till stekning
  1. Blanda ihop de torra ingredienserna till smeten.
  2. Vispa sedan i mjölk.
  3. Vispa ner ägget.
  4. Skala och skiva äpplena.
  5. Stek pannkakorna i lite smör i en stekpanna på medelhög värme.
  6. Lägg några äppleskivor och lite kanel på varje pannkaka.
  7. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar