Matbloggstoppen

måndag 17 augusti 2015

Majonnäs



Ville inte köpa majonnäs eftersom jag inte använder det speciellt ofta. Har tidigare gjort majonnäs själv, men tyckt att det varit lite tidskrävande att droppa ner oljan i äggulan. Här tog jag istället ett recept från recepten.se där man inte heller slösar bort äggvitan. Majonnäs gjord på bara några sekunder!
  1 st ägg
   2 tsk vitvinsvinäger
    3 krm salt
     1 krm vitpeppar
    1 tsk dijonsenap
    2 dl (170 g) matolja
 
1.    Se till att alla ingredienser har samma temperatur. Annars är risken stor att majonnäsen skär sig. Mät upp alla ingredienser i den höga skålen som hör till mixerstaven.
2.    Stoppa ner stavmixern längst ner i botten och kör på högsta effekt, höj sakta stavmixern upp mot ytan under ca 5 sekunder.

2 kommentarer:

  1. Du kör med mixern, alltså, med de skarpa bladen? Jag brukar använda ballongvispdelen till mixerstaven och inte jämntemperera innehållet, men så börjar jag med att vispa bara äggulor (det står äggulor i min kokbok, så jag tar bara gulorna), senap och salt. Sedan häller jag ner en smal stråle smaklös rapsolja och ser till att den smashas mot den roterande vispen för att emulgeras, och så slutar jag hälla då och då och vispar ihop och tjocknar upp. Jag är inte inte hundra på att det där med att hälla på kanten av vispen är nödvändigt, men de gånger det skurit sig har det varit att jag försummat det och/eller varit för ivrig med att hälla i oljan. Sedan vispar jag in lite smakrik olivolja utan att smasha den med vispen – det var Lisa Förare Winbladh som skrev att den blir bäsk om man piskar sönder den, men vad vet jag – och till sist vinäger. Jag tar inte alls samma mängder som du heller: två äggulor, bara ett halvt krm salt, mycket mer olja och en halv till en tesked vinäger. Det är mycket svartkonst och besvärjelser i hur man gör majonnäs, fattar jag det som; folk gör de moment de funnit tillsammans funkar utan att vara säkra på vilka som egentligen behövs och hur de samspelar.

    SvaraRadera
  2. Förlåt att du har fått vänta på svar. Jag uppdaterar bara sporadiskt. Jag använder mig av stavmixern, de vassa bladen. Det här är ett latemansrecept för majonnäs. Har gjort det flera gånger nu. Det blir inte riktigt lika bra som när man gör på riktigt men med tanke på tidsbesparingen och att man slipper slänga en äggvita så är det väl värt det!

    SvaraRadera