Matbloggstoppen

fredag 14 augusti 2015

Quorn med asiatisk kålsallad


Det här receptet var verkligen gott och kändes väldigt fräscht. Mängden socker till trots. Jag älskar lime och koriander och gillar asiatiska toner så det var verkligen ett recpet i min smak. Jag tog det från Matplatsen men gjorde om det till veggo. 

1 1/2 påse quornbitar

Glaze:
2 dl sweet chilisås
2 tsk sesamolja
1 msk finriven färsk ingefära
2 rivna vitlöksklyftor
0,5 tsk salt
Sallad:
2 dl cashewnötter
1 lime, finrivet skal och pressad saft
2 msk rapsolja eller vatten
300 g finstimald vitkål
200 g grovriven morot
1 kruka hackad färsk koriander

Rör ihop ingredienserna till glazen. Blanda köttet med hälften av glazen och spara resten till salladen. Grilla kuberna runt om ca 10 min eller stek dem i en stek- eller grillpanna.
Rosta nötterna i en torr het panna 2–3 min. Blanda den sparade glazen med limeskal (endast det gröna), limesaft och olja. Vänd ner vitkål, morot, nötter och koriander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar