Matbloggstoppen

lördag 15 augusti 2015

Vegetarisk lasagne med grönsakssås


Det är många recept på lasagne som jag har publicerat här på bloggen under årens lopp. Detta var ett av de godaste. Jag tycker om rotfrukter brukar jag säga men jag tror att det beror på att jag har ätit så många dåliga maträtter med rotfrukter när jag var liten. På 70- och 80-talet när maten var mer brun. Speciellt för vegetarianer. Vi vegetarianer har mycket att tacka våra invandrare för! I vilket fall som var detta ett kanonrecept. Jag hade missat att det skulle vara zucchini med, men det fungerade bra utan det.
 
Mitt stora matintresse visade sig när jag cyklade runt Göteborg och letade efter en specifik affär som har D’Elidas chilisås i sitt sortiment. Det var värt cykelturen, vilken god chilisås. Direkt frågade jag mig själv hur jag kunde levt utan den så länge. Barnen tyckte givetvis lasagnen var för stark, men för en människa med normala smaklökar blev den endast smakrik. Receptet är taget från www.kryddburken.se
 
100 gram rotselleri
1 morot
½ zucchini
1 röd sweet snack paprika
3 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
3 msk ketchup
1 tsk D´Elidas chilisås
1 msk mjöl
2 dl grönsaksbuljong
1 dl grädde
Salt & nymalen vitpeppar
1 förpackning färska lasagneplattor
Bechamelsås, se recept nedan
ca 100 grovriven parmesanost
 
Skölj, skala och riv rotselleri och morötter grovt. Skölj zucchini och riv grovt. Finhacka vitlök och strimla paprika. Fräs på allt i en het stekpanna med i lite olja. Tillsätt tomatpurén, ketchup och chilisås. Rör om ordentligt. Pudra över vetemjölet och rör ner. Tillsätt buljongen och grädden. Sänk värmen 0ch låtsåsen koka ihop ca 10 min. Smaka av med salt och vitpeppar. Varva färska lasagneplattor med såsen, och bechamelsås. Avsluta med lasagneplatta samt massor med riven parmesan och resten av bechamelsåsen. Gratinera i 220 grader ca 30 – 35 min.
Bechamelsås : 50 gram smör
3 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 dl grädde
100 gram riven lagrad ost
½ krm malen muskotnöt (riv på zestjärnet)2 äggulor (kan uteslutas)
Salt & nymalen vitpeppar
Smält smöret i en kastrull. Dra kastrullen från plattan och gör en bottenredning; Vispa ner vetemjölet till en slät smet. Slå på lite av mjölken och fortsätt vispa. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och tillsätt mjölk lite i sänder vartefter såsen tjocknar. Smula ner eller riv ner osten på slutet och sänk värmen. Låt osten smälta in. Riv över lite muskotnöt, och salt & vitpeppar. Rör ner äggulorna sist av allt. Smaka av

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar